• تاریخ : ۷ام تیر ۱۳۹۶
  • موضوع : دیگر

آیا بار دیگر از موتور جستجوی یاهو اســتفاده خواهید کرد؟

از آخرین باری که شخصا در موتور جستجوی یاهو جستجو کرده‌ام، چندین ســال می‌گذرد. آیا شما همچنان به وب‌سایت یاهو سر می‌زنید یا آخرین باری را که از  سرویس‌های این کمپانی اســتفاده کرده‌اید یادتان نمی‌آید؟

اخیراً کمپانی یاهو که یکی از قدیمی‌ترین برندهای اینترنتی جهان اســت به زیر پرچم اپراتور رایزن درآمده و حالا این کمپانی در کنار HuffPost، AOL و تک‌کرانچ تحت نظر واحد تازه تاسیس Oath فعالیت می‌کند. Oath امیدوار اســت تا در حوزه‌ی تبلیغات آنلاین با کمپانی‌هایی نظیر گوگل و فیسبوک رقابت کند.

حال اجازه دهید برای چند دقیقه نگاهی به جواهر محروم و نادیده گرفـــــته شده‌ی Oath یعنی وب‌سایت Yahoo.com داشته باشیم. اگر یک وب‌سایت اینترنتی به شدت به تغییر طراحی و ایجاد ظاهر جدید نیاز داشته باشد، آن سایت قطعا یاهو اســت. 

 آیا بار دیگر از یاهو اســتفاده خواهید کرد؟

با مراجعه به وب سایت یاهو، گویی در ماشین زمان حرکت کرده و به دوران وب‌سایت‌هایی نظیر مای اسپیس و AOL برمی‌گردیم‌. این نوع سایت‌ها معمولاً پر از شایعات و خبرهایی مختلف در مورد افراد مشهور اســت و در لابه‌لای این مطالب نیز تبلیغات ارزان قیمت محصولات مخابراتی دیده می‌شود.

اگر در هفته جاری صفحه‌ی خانگی وب‌سایت یاهو را بازدید کرده باشید، حتما متوجه شده‌اید که تغییراتی در آن اعمال شده اســت. به عنوان مثال مطالب جذاب و حیاتیی در مورد ستاره های موسیقی در صفحه خانگی یاهو به چشم‌ می‌خورد. مواردی از جمله تبلیغات مربوط به کارت‌های اعتباری ارزان‌قیمت، نرخ وام مسکن، معاملات کشتی‌های سرگرمی، یکسری مقاله در مورد حیوانات و گوشی‌های هوشمند کمپانی اپل و کمپانی سامسونگ و همچنین دونالد ترامپ را مشاهده کردیم. مسلما این موضوعات در زمان حاضر توسط بسیاری از کاربران اینترنتی پیگیری می‌شوند و این یعنی یاهو کمی خود را به‌روز کرده اســت.

توریستی به نام سامانتا اســتونیچ در گفتگو با وب سایت USAToday گفته که در کل از وب‌سایت یاهو اســتفاده نمی‌کند و یاهو از نظر وی منسوخ شده اســت.

یاهو در ســال ۱۹۹۴ و پیش از گوگل کار خود را به عنوان یک موتور جستجوی تحت وب آغاز کرد و سپس به یک پورتال تبدیل شد که خبرهای مختلف در آن منتشر می‌شد و کاربران می‌توانستند از خدمات مختلفی چون ایمیل، آگاهی از وضعیت آب و هوا و بخش ورزشی آن اســتفاده کنند.  اما این غول اینترنتی با شکست‌های بدی مواجه شد. علاوه بر اشتباهات سازمانی، که باعث شد مدیرعامل یاهو یعنی مریسا مایر نتواند این برند را احیا کند، دو دردسر امنیتی جدی نیز برای سرویس ایمیل این کمپانی به وجود آمد. یاهو اعلام کرده که طی حملات جداگانه، اطلاعات مربوط به بیش از یک و نیم میلیارد حساب کاربری ایمیل این شرکت در ســال ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ هک شده اســت. دلایل بسیار زیادی وجود دارد که باعث شده افراد دیگر از یاهو اســتفاده نکنند.

اما یاهو همچنان سومین وب‌سایت پربازدید آمریکا محسوب می‌شود. بنا به اعلام کام‌اسکور این سایت در ماه آوریل ۱۹۲ میلیون بازدید کننده داشته اســت. در این لیست گوگل با ۲۴۱ میلیون بازدید کننده در رده اول و فیسبوک با ۲۰۰ میلیون بازدیدکننده در جایگاه دوم قرار گرفـــــته اســت. به غیر از صفحه‌ی خانگی یاهو که همچنان برای جستجوی وب مورد اســتفاده قرار می‌گیرد برخی از پورتال‌های این کمپانی از جمله سرویس ایمیل، سرویس بورس و بخش ورزشی نیز توسط کاربران زیادی بازدید می‌شود. اریک فنگ موسس اپلیکیشن جدید آنباکس تی‌وی در گفتگوی زنده‌ی USAToday در فیسبوک گفته که هنوز هم فوتبال فانتزی یاهو را دوست دارد و هم اکنون چندین ماه اســت که به طور دائم از یاهو اســتفاده می‌کند.

Oath مالکیت AOL را هم در اختیار دارد. AOL از یاهو قدیمی‌تر اســت؛ اما حالا ظاهر مدرن‌تری به خود گرفـــــته و تعداد تبلیغات آزاردهنده‌ی آن نسبت به وب‌سایت یاهو بسیار‌‌ کم‌تر اســت.

سبک خبر رسانی پایه‌ای یاهو و نیز ابزارهای ارتباط با دوستان توسط فیسبوک به روزرسانی شده و همین عامل این شبکه‌ی اجتماعی را به یک شبکه‌ی اجتماعی شخصی تبدیل کرده اســت. هم اکنون فیسبوک یکی از قدرتمندترین کمپانی‌های اینترنتی جهان اســت که بنا به اعلام یاهو ارزشی معادل ۴۳۷ میلیارد دلار دارد.

صرف هزینه برای تبلیغات از طریق ستاره‌های محو شده‌ی تلویزیون از جمله کیتی کوریک باعث موفقیت یک‌وب‌سایت نخواهد شد. در هر صورت اگر لینک‌های ارائه شده در وب‌سایت یاهو به موضوعات مورد علاقه‌ی کاربر مرتبط باشند و علاوه بر این تبلیغات با کیفیت‌تری در این وب‌سایت منتشر شود، دلیلی برای عدم بازگشت به این وب‌سایت وجود ندارد.

 تحلیلگران می‌گویند هنوز مشخص نیست که یاهو حتی بتواند مثل گذشته به عنوان یک مرجع خبر رسانی و ارتباطی فعالیت داشته باشد. اما اتفاق‌های عجیب همیشه در حوزه‌ی فناوری رخ می‌دهند. به عنوان مثال کمپانی اپل زمانی تا لبه‌ی مرگ و تعطیلی هم پیش رفـــــت و پس از آن با بازگشت اســتیو جابز و معرفی آیپاد، در شرایطی که شاید کم‌تر کسی فکرش را می‌کرد، مسیر حرکت این شرکت کاملاً تغییر کرد و حالا به یکی از با ارزش‌ترین برندهای جهان تبدیل شده اســت. در واقع باید اشاره کنیم اپل هم اکنون نزدیک به ۱۴۰ میلیون دلار ارزش دارد و به همین دلیل لقب با ارزش‌ترین کمپانی جهان را از آن‌ خود کرده اســت.

آیا یاهو به دوران اوج خود باز خواهد گشت یا خیر؟ 

جدیدترین و داغترین مطالب دنیای جالب تکنولوؤی ها در سایت توما
مطالب گوناگون از از اخبار دنیای وب و تکنولوژی

نوشته آیا بار دیگر از یاهو اســتفاده خواهید کرد؟ اولین بار در مجله آنلاین توما. پدیدار شد.