• تاریخ : ۷ام تیر ۱۳۹۶
  • موضوع : دیگر

آموزش برنامه‌نویسی یکی از نیازهای ضروری کودکان در عصر فناوری اســت. تاکنون اســتارتاپ‌های متعددی برای برطرف کردن این نیاز تاسیس شده‌اند.

در دوران کنونی، این که کودکی بتواند با گوشی هوشمند یا تبلت کار یا بازی کند، دیگر واقعیتی اعجاب‌انگیز نیست. به عبارتی، کودکان کنونی و فرزندان ما با فناوری‌های مدرن رشد می‌کنند. آنها از روزها و ماه‌های ابتدایی زندگی خود، با فناوری‌هایی گوناگون روبرو می‌شوند. همین حقیقت، نگرانی بسیاری را در میان والدین و آموزگاران ایجاد کرده اســت. آنها معتقدند این حجم از فناوری و اطلاعاتی که روزانه به ذهن کودکان و نوجوانان وارد می‌شود، برای آنها زیاد یا از لحاظ زمانی بسیار زود اســت.

نتایج تحقیقاتی که در ســال ۲۰۱۶ توسط موسسه‌ی Erikson انجام شده، نشان می‌دهد که والدین با وجود اعلام رضایت از تکنولوژی‌های جدید، نگرانی‌هایی را نیز در مورد اســتفاده‌ی فرزندانشان از این فناوری‌ها دارند. ۷۲ نسبت از این والدین معتقد بودند که زمان نگاه کردن کودکان به صفحات نمایش بسیار زیاد اســت. نگرانی ۶۹ نسبت از آنها در ارتباط با محتوای غیراخلاقی و نامناسب برای کودکشان بوده اســت و ۶۶ نسبت نیز از پیام‌های تبلیغاتی با هدف کودکان و نوجوانان، ابراز نارضایتی کرده‌اند.

تنها والدین نیستند که همیشه در حال سبک و سنگین کردن مزایا و معایب فناوری برای کودکان خود هستند. فعالان دنیای فناوری و جوانان فعال در اکوسیستم‌های اســتارتاپی، برای حل این چالش دست به کار شده‌اند. موسسان اســتارتاپ Tangible Play که در پالو آلتو واقع اســت، از ســال ۲۰۱۳ پروژه‌ای را شروع کرده‌اند تا در هدف نهایی، به بیان خودشان چیزی تولید کنند که «جوان‌ترین نسل را به وجد بیاورد» و در عین حال، نگرانی‌های والدین از نوع ارتباط فرزندانشان با فناوری را برطرف کند.

آخرین تلاش این اســتارتاپ برای تولید اسباب‌بازی‌هایی با محوریت فناوری، دستگاهی فوق‌‌العاده با نام Osmo Coding Jam اســت.

830012ae fbed 4dde 84b8 933f7df3a2e3 اســتارتاپی برای آموزش برنامه نویسی با اســتفاده از موسیقی

تلفیق هنر با مهارت‌های کدنویسی

اسباب‌بازی‌های Osmo در حال حاضر نیز توسط والدین، معلمان و افراد بسیار دیگری که در پی بهبود ارتباط کودکان با فناوری‌هایی مانند آیپد هستند، شناخته‌شده‌اند. بعلاوه، این تولیدات توسط موسسه‌های مختلفی از جمله Good Design، Time و Fast Company جایزه‌های متعددی را به خاطر فناوری‌های به‌روز و ترکیب بازی و آموزش دریافت کرده‌اند.

اوسمو کدینگ جم به عنوان جدیدترین محصول، ایده‌ی کلی اسباب‌بازی‌های قبلی را حفظ کرده و در کنار آن موسیقی را به روند آموزش اضافه کرده اســت. هدف اصلی بازی در این دستگاه این اســت که کودکان با اســتفاده از پایه‌ی آن که به آیپد متصل می‌شود، بلوک‌های مختلف را با هم ترکیب کرده و موسیقی بسازند.

یکی از کارشناسان اوسمو در ویدیویی تبلیغاتی از این دستگاه می‌گوید که کودکان با اســتفاده از بلوک‌ها، موسیقی می‌سازند و در کنار آن، نحوه‌ی ترکیب این بلوک‌ها برای برنامه‌نویسی را نیز می‌آموزند.

هدف نهایی این اسباب‌بازی، ترکیب خلاقیت و کدنویسی با اســتفاده از یک تجربه‌ی مشترک اســت. این نوع از آموزش در طریقه‌های سنتی کمتر دیده می‌شود اما محصول جدید Tangible Play به خوبی مهارت‌های حل مسئله را به کودکان آموزش می‌دهد.

b3b716ff bc6f 47c5 8e1d 659213307857 اســتارتاپی برای آموزش برنامه نویسی با اســتفاده از موسیقی

ترکیب با واقعیت افزوده

کودکان هر روزه در خانه، مدرسه و محیط اطراف خود، با فناوری‌های جدیدی آشنا می‌شوند. آنها در فیلم‌ها وسریال‌های تلویزیونی نیز محصولات جدید را به وفور مشاهده می‌کنند. همین واقعیت باعث شده تا تیم Tangible Play تلاش کند تا واقعیت افزوده را نیز به محصولات خود اضافه کند.

اوسمو کدینگ جم تقریبا مانند دیگر اسباب‌بازی‌های متصل به آیپد کار می‌کند. وقتی پایه‌ی این دستگاه به آیپد وصل شود، تبلت کودکان به دستگاهی برای بازی و آموزش تبدیل خواهد شد. قطعه‌ی بعدی بک ابزار هوش مصنوعی اســت که در بالای دوربین آیپد وصل شده و به نرم‌افزار اوسمو این قابلیت را می‌دهد که بلوک‌های وصل شده توسط کودکان را شناسایی کند.

وقتی هریک از بلوک‌ها بر روی مکان خود قرار بگیرند، شخصیت‌های بازی بر روی تبلت آهنگ مخصوص بلوک را پخش می‌کنند. این نرم‌افزار ۲۱ شخصیت موزیسین دارد که هر کدام ساز مخصوص خود را دارند. بعلاوه، قابلیت ذخیره‌ی کدها و بخش‌های کوچک آهنگ برای ترکیب و ساختن موسیقی جدید،‌ قابلیت ساخت بی‌نهایت موسیقی را به کودکان می‌دهد.

c6ce6a8c 0030 4343 a761 3288c435b955 اســتارتاپی برای آموزش برنامه نویسی با اســتفاده از موسیقی

اسباب‌بازی‌های Osmo و محصول جدید آنها تنها برای اســتفاده در خانه فروخته نمی‌شوند. جالب اســت بدانید بیش از ۲۲ هزار مدرسه در ۴۲ کشور جهان، از محصولات این شرکت اســتفاده می‌کنند. آموزگاران متعدد ابراز رضایت بسیار زیادی از اســتفاده‌ی کودکان از این اسباب‌بازی‌ها دارند.

قیمت دستگاه کدینگ جم که در می ۲۰۱۷ به بازار عرضه خواهد شد، ۵۹ دلار در نظر گرفـــــته شده اســت. والدینی که تاکنون هیچ اسباب‌بازی از نوع Osmo خریداری نکرده‌اند نیز باید ۱۹ دلار دیگر برای پایه‌ی این اسباب‌بازی پرداخت کنند. می‌توان گفت که این قیمت‌ها برای والدینی که علاقه دارند کودکانشان علاوه بر یادگیری هنر، اســتفاده‌ی مفیدی از فناوری داشته باشند، ناچیز اســت.

علاوه بر آن، کدینگ جم دستگاهی اســت که با طریقهی سرگرم کننده، مهارت کدنویسی را به کودکان آموزش می‌دهد. طبق مقالات و بررسی‌های منتشر شده، مهارت کدنویسی به مهارتی اساسی و نیازی پایه برای کودکان تبدیل شده اســت.

صرف‌نظر از هدف نهایی، می‌توان گفت اســتارتاپ‌هایی مانند Tangible Play، در مسیری صحیح برای فعالیت در بازار فناوری آینده قرار دارند. با توجه به موفقیت‌های کنونی این شرکت‌ها می‌توان نتیجه گرفـــــت که آموزش و آن هم آموزش به کودکان از طریق بازی، یکی از ایده‌ها و دسته‌بندی‌هایی اســت که ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های زیادی برای شروع یک اســتارتاپ دارد.

نظر شما چیست؟ آیا در کشور ما نیز می‌توان ایده‌هایی این‌چنینی را اجرا کرد و اســتارتاپی موفق داشت؟ آیا این اســتارتاپ خواهد توانست با واردکنندگان اساب‌بازی رقابت کند؟

جدیدترین و داغترین مطالب دنیای جالب تکنولوؤی ها در سایت توما
مطالب گوناگون از از اخبار دنیای وب و تکنولوژی

نوشته اســتارتاپی برای آموزش برنامه نویسی با اســتفاده از موسیقی اولین بار در مجله آنلاین توما. پدیدار شد.