• تاریخ : ۹ام تیر ۱۳۹۶
  • موضوع : دیگر

یک اســتارتاپ که در بوستون راه‌اندازی شده اســت، پول خود را از طریق سرمایه‌ی مردمی تأمین می‌کند. آن‌ها تمام اطلاعات خود را در اختیار عموم گذاشته‌اند و در کار خود موفق هستند.

اســتارتاپ GeoOrbital به تولید چرخ‌هایی می‌پردازد که می‌توانند هر دوچرخه‌ای را تنها در زمان ۶۰ ثانیه یا کمتر به یک دوچرخه‌ی الکتریکی تبدیل کنند. این اســتارتاپ یکی از موفق‌ترین کمپین‌های جذب سرمایه از طریق مشارکت مردمی در وب‌سایت کیک اســتارتر بوده اســت. کیک اســتارتر از ایده‌های نوآورانه اســتقبال می‌کند و آن‌ها را برای جذب سرمایه‌ی عمومی تحت پوشش خود قرار می‌دهد. این اســتارتاپ در حال حاضر، هم از حمایت سرمایه‌گذاران فردی و هم مشارکت مردمی بهره‌مند می‌شود و این موضوع برای یک اســتارتاپ موفقیت بزرگی به شمار می‌آید.

مایکل بورتف، بنیان‌گذار و مدیرعامل این اســتارتاپ، یک کارآفرین سریالی اســت که ایده‌ی ساختن دوچرخه‌ی الکتریکی بعد از تماشای فیلم Tron: Legacy به ذهنش رسید. کارآفرینان سریالی افرادی هستند که ایده‌های جدید ارائه می‌دهند و سپس مسئولیت‌های آن را به شخص دیگری واگذار می‌کنند و سراغ ایده‌های جدید می‌روند. بورتف از راه‌ها و منابع سنتی برای تأمین سرمایه‌ی آینده‌ی خود اســتفاده نمی‌کند و جذب سرمایه از طریق کراود فاندینگ (طریقه جذب سرمایه از طریق مشارکت مردم) را ترجیح می‌دهد. شاید برای شما هم سؤال پیش آمده باشد که چرا او این طریقه جذب سرمایه را ترجیح می‌دهد؟ در ادامه‌ی این مقاله‌ی توما، بخش‌هایی از مصاحبه‌ی او را آورده‌ایم تا با این اســتارتاپ، اهداف آن و دلیل انتخاب این نوع سرمایه‌گذاری بیشتر آشنا شوید.‌

6275f200 3ba6 46f5 b817 7e97e583712d اســتارتاپ دوچرخه‌ الکترونیکی چگونه به موفقیت رسید

بعد از راه‌اندازی اســتارتاپ خود از چه منابعی برای جذب سرمایه اســتفاده کردید؟

مایکل بورتف: ما به مدت ۲ ســال نمونه‌های اولیه تولید می‌کردیم. ما اســتارتاپی بودیم که بودجه‌ی بسیار کمی در زمان شروع داشتیم و معمولا شرکت‌های تولیدکننده‌ی سخت‌افزار کار خود را با بودجه‌ی بیشتر آغاز می‌کنند. همچنین بسیاری از شرکت‌ها سرمایه‌ی زیادی برای بخش تحقیق و توسعه‌ی خود خرج می‌کنند؛ اما ما در مقایسه با آن‌ها هیچ امکاناتی نداشتیم و حتی بودجه‌مان برای تحقیقات هم کافی نبود. تنها چیزی که ما را در کنار هم نگه می‌داشت، عشق و علاقه‌ای بود که به ایده‌مان داشتیم. ما افرادی دور خودمان جمع کردیم که فقط به فکر حقوق گرفـــــتن نبودند؛ بلکه به اندازه‌ای به کار خود علاقه داشتند که آینده‌ی این ایده را با شور و اشتیاق با دیگران در میان می‌گذاشتند. این یک اســتراتژی نبود، بلکه تنها راهی بود که می‌توانست ما را از روی زمین بلند کند و به موفقیت برساند. من قبل از این اســتارتاپ ۳ شرکت دیگر را بنیان‌ گذاشتم و طبق تجربه می‌دانستم شرکتی که مدت زمانی کمی از راه‌اندازی آن گذشته اســت، اگر به سرمایه‌ی زیاد دسترسی داشته باشد برایش دردسر بزرگی پیش خواهد آمد. شما زمانی که پول داشته باشید، شور و اشتیاق زیادی برای موفق شدن نخواهید داشت و افرادی که برایتان کار می‌کنند نیز تبدیل به یک سری کارمند معمولی خواهند شد، نه افرادی که به موفقیت باور داشته باشند و در نتیجه تلاش زیادی برای موفقیت ایده و رشد شرکت انجام نخواهند داد. پس پول داشتن در چنین شرایطی تنها باعث می‌شود که اســتارتاپ به موفقیت نرسد. من خیلی خوشحالم که تقریبا به مدت ۲ ســال هیچ بودجه‌ای از خارج نداشتیم. قرار گرفـــــتن در چنین شرایطی صرفه‌جویی کردن را به ما آموخت و ما توانستیم افرادی فوق‌العاده‌ای دور خودمان جمع کنیم و به این فکر کنیم که چگونه می‌توانیم شرایط را نه برای خودمان بلکه برای مشتری‌ها بهتر کنیم. بعد از چند ســال کار کردن به همین طریقه و تولید نمونه‌های اولیه، توانستیم کمی پول به دست آوریم. همچنین توانستیم تعدادی سرمایه‌گذار که واقعا به کارمان ایمان داشتند پیدا کنیم که در این مسیر کمک زیادی به ما کردند.

e51f7475 6520 4cea a510 699d547e4a3a اســتارتاپ دوچرخه‌ الکترونیکی چگونه به موفقیت رسید

بعد از بوت اســترپ شرکت (راه‌اندازی آن بدون سرمایه‌ی خارجی) توانستید کمپین موفقیت‌آمیزی در کیک اســتارتر داشته باشید.

مایکل بورتف: درست اســت. ما در این مدت محصولات خود را توسعه دادیم و در ماه می ســال ۲۰۱۶ کمپین خود را در کیک اســتارتر راه‌اندازی کردیم. ما به موفقیت فوق‌العاده بزرگی دست پیدا کردیم. ما توانستیم تنها در عرض ۴۵ روز ۱.۲۶ میلیون دلار سرمایه از بیش از ۱۶۰۰ حمایت‌کننده به دست آوریم و همچنین ۱۴۰۰ عدد چرخ دوچرخه فروختیم. این کمپین اســتارتاپ GeoOrbital را تبدیل به یکی از موفق‌ترین اســتارتاپ‌ها کرد.

36daeaf9 2b81 4d67 a09d a54986a0b834 اســتارتاپ دوچرخه‌ الکترونیکی چگونه به موفقیت رسید

شما چه کار متفاوتی انجام دادید که توانستید به موفقیت بزرگی در کیک اســتارتر برسید؟

مایکل بورتف: فکر کنم برای انجام چنین کاری باید یک نابغه باشید. اگر شما ۱۰۰ نفر را در نظر بگیرید و ۱ نفر را از میان آن‌ها انتخاب کنید؛ این فرد ویژگی‌های متفاوتی نسبت به ۹۹ نفر دیگر خواهد داشت. اما اگر بتوانید در میان این ۱۰۰ نفر شخصی را انتخاب کنید که به کاری که انجام می‌دهد ایمان داشته باشد، آنگاه یک شرکت موفق خواهید داشت. من و اعضای تیمم ترسی از این نداریم که خود واقعی‌مان را نشان دهیم و در شبکه‌های اجتماعی فعالیت کنیم. از آنجایی که ما این‌چنین طرز تفکری داریم، بنابراین معتقدیم که مردم دوست ندارند سرعت دوچرخه‌های خود را از طریق اپلیکیشن موبایلشان تنظیم کنند.

اگر به فضاهای مشارکت در سرمایه‌گذاری یا نصیحت‌های افراد متخصص دقت کنید، متوجه می‌شوید که همه‌ی آن‌ها می‌گویند باید محصولات خود را به اینترنت متصل کنید. حیاتی نیست که قصد فطریقه فنجان، چاقو، اجاق گاز یا ماشین داشته باشید، درهرصورت آن‌ها از شما می‌خواهند محصولات خود را به اینترنت متصل کنید و در غیر این صورت نمی‌توانید ادعا کنید که از تکنولوژی پیشرفـــــته برای محصولات خود اســتفاده می‌کنید. من به دنبال ارائه‌ی محصولاتی هستم که نیازهای مشتری‌ها را رفع کند، نه اینکه محصول مورد علاقه‌ی خودم را به آن‌ها بفطریقهم. این موضوع ما را به یک شرکت با تصمیم‌های نامتعارف تبدیل کرده اســت. بسیاری از مردم طرفدار اســتفاده از اپلیکیشن برای دوچرخه‌های خود بودند؛ اما ما تصمیم گرفـــــتیم به نظر ۱ نسبت افرادی که طرفدار اپلیکیشن نبودند احترام بگذاریم. ما واقعا نمی‌توانیم نسبت به نظر مشتری‌های خود بی‌اعتنا باشیم؛ زیرا بودجه‌ی خود را از این راه تأمین می‌کنیم.

d26f0a2d cb16 4b92 900e 695804aaff05 اســتارتاپ دوچرخه‌ الکترونیکی چگونه به موفقیت رسید

چه فعالیت‌های دیگری در شبکه‌های اجتماعی انجام دادید تا از اســتارتاپ خود در کیک اســتارتر حمایت کنید؟

مایکل بورتف: ما روی محتوایی که تولید می‌کنیم تعصبی نداریم. درواقع ما محتوای خود را منتشر می‌کنیم و اجازه می‌دهیم دیگران به هر طریقهی که دوست دارند از آن‌ها اســتفاده کنند. ما از تگ‌های خاصی اســتفاده نمی‌کنیم و نمی‌گوییم این مطالب برای ما هستند و هیچ‌کس نمی‌تواند از آن‌ها اســتفاده کند.

به‌عنوان مثال چند روز بعد از راه‌اندازی کمپین خود در کیک اســتارتر، متوجه شدیم که تک اینسایدر ویدئویی را که تهیه کرده بودیم برداشته و بعد از کمی ویرایش و اضافه کردن موسیقی آن را در فیسبوک منتشر کرده اســت. این ویدئو خیلی زود معروف شد، ۲۶ میلیون نفر آن را دیدند، ۱۵۰ هزار نفر به آن واکنش نشان دادند و نیم میلیون نفر آن را به اشتراک گذاشتند که این موفقیت خیلی بزرگی برای ما حساب می‌شد.

229f01e7 f33f 4483 b957 c55fd81b3272 اســتارتاپ دوچرخه‌ الکترونیکی چگونه به موفقیت رسید

شما اخیرا اقدام به فطریقه سهام خود کرده‌اید، فطریقه سهام و مشارکت عمومی در کیک اســتارتر چه تفاوتی با هم دارند؟

مایکل بورتف: فطریقه سهام نوعی سرمایه‌گذاری واقعی به شمار می‌رود. سرمایه‌گذاران در این طریقه محصولات ما را نمی‌خرند بلکه صاحب بخشی از شرکت ما می‌شوند. چون همان‌طور که می‌دانید، در مشارکت عمومی فقط ممکن اســت بعدا روی خرید برخی محصولات به افرادی که سرمایه‌گذاری کرده‌اند تخفیف داده شود. طریقهی که ما برای فطریقه سهام خود انتخاب کرده‌ایم، طریقه جدیدی اســت که پیش از ما تعداد انگشت‌شماری از شرکت‌ها از آن اســتفاده کرده بودند. این طریقه کاملا با طریقه‌های سنتی و قدیمی سرمایه‌گذاری تفاوت دارد. تا پیش از این تنها افراد شناخته‌شده می‌توانستند روی شرکت‌های تازه تأسیس سرمایه‌گذاری کنند؛ اما امروزه همه می‌توانند این کار را انجام دهند. تصور کنید که شما هم می‌توانستید روی فیسبوک و توییتر زمانی که اســتارتاپ بودند سرمایه‌گذاری کنید. افراد معتبری که آن زمان روی چنین شرکت‌هایی سرمایه‌گذاری کردند پول بسیار زیادی به دست آوردند. تا به حال هیچ‌کدام از مردم عادی اصلا اجازه‌ی سرمایه‌گذاری نداشته‌اند. سرمایه‌گذاری از طریق خرید سهام یک موقعیت برابر برای همه ایجاد می‌کند. اگر یک شرکت مانند ما تصمیم به انجام چنین کاری بگیرد، نه تنها سرمایه‌گذاران سرشناس بلکه همه قادر هستند که در آن مشارکت داشته باشند.

این کار همچنین از قدرت متمرکز شدن پول در دست افراد سرمایه‌دار می‌کاهد و اجازه می‌دهد که همه از رشد شرکت سود ببرند. از دید من رشد دادن سرمایه‌ی حاصل از مشارکت مردمی نیازمند طریقه‌های جدیدی برای مدیریت شرکت اســت. در این طریقه شما باید عملکرد شفاف‌تری نسبت به مدیریت اســتارتاپ‌های سنتی داشته باشید. ما در مورد همه‌ چیز از حساب‌و‌کتاب‌های مالی گرفـــــته تا وضعیت رقبا و نقاط ضعف خود با دیگران صحبت می‌کنیم. تمام جنبه‌های خوب، بد و زشتی را که در مورد اســتارتاپمان وجود دارد، در اختیار مردم سراسر دنیا قرار می‌دهیم. هیچ اطلاعات سری در شرکت ما نگهداری نمی‌شود. بسیاری از شرکت‌هایی که درآمدی مشابه ما دارند چنین کاری انجام نمی‌دهند؛ زیرا فکر می‌کنند با منتشر کردن اطلاعات حساس مزیت رقابتی خود را نسبت به دیگران از دست می‌دهند. اما من مخالف این موضوع هستم، من فکر می‌کنم سودی که ما از ساختن برندمان می‌بریم بسیار بیشتر از چنین هزینه‌هایی اســت.

صادقانه بگویم من معتقدم که در این دوره‌ی زمانی صداقت و شفافیت داشتن برندها از اهمیت زیادی برخوردار اســت. جذب سرمایه از طریق فطریقه سهام نیز مانند هر چیزی جدیدی خیلی بحث‌برانگیز اســت. بسیاری از مردم به من می‌گویند نباید چنین کاری را انجام دهم؛ اما فکر می‌کنیم این کار یک راه عالی برای رشد و توسعه‌ی شرکت اســت.

جدیدترین و داغترین مطالب دنیای جالب تکنولوؤی ها در سایت توما
مطالب گوناگون از از اخبار دنیای وب و تکنولوژی

نوشته اســتارتاپ دوچرخه‌ الکترونیکی چگونه به موفقیت رسید اولین بار در مجله آنلاین توما. پدیدار شد.