• تاریخ : ۱۸ام تیر ۱۳۹۶
  • موضوع : دیگر

هوش هیجانی یک اســتعداد ذاتی نیست و هر شخصی با تمرین و توجه کردن به احساسات می‌تواند مقدار آگاهی احساسی و هوش هیجانی خود را افزایش دهد.

مقاله‌های مرتبط:

احتمالا شما هم با سایت Quora آشنایی دارید. این سایت محلی برای تعامل دانستنی‌ها و افزایش سطح آگاهی مردم اســت. افراد مختلف پرسش‌های خودشان را در هر زمینه‌ای در این سایت مطرح می‌کنند و کاربرانی که در مورد پاسخ آن‌ها اطلاعات داشته باشند نظر خودشان را بیان می‌کنند. همان‌طور که می‌دانید هوش هیجانی مسئله‌ی حیاتیی اســت و به تازگی سوال جدیدی در مورد راه‌های افزایش آن در این وب‌سایت مطرح شده اســت. نیکول گراوانا (Nicole Gravagna) عصب‌شناس و نویسنده‌ی کتاب MindSET Your Manner به این پرسش پاسخ داده اســت که ما در این مقاله‌ی میهنی ها به بررسی آن می‌پردازیم.

یادگیری اســتفاده از هوش هیجانی مانند یادگیری راه رفـــــتن اســت. اگر شما هیچ دانشی در مورد آن نداشته باشید با چالش‌های زیادی در مسیر یادگیری روبه‌رو خواهید بود. اما زمانی که راه‌های اســتفاده از آن را یاد بگیرید و تمرین کنید در اســتفاده کردن از آن حرفه‌ای خواهید شد. مطمئنا شخصی که راه رفـــــتن را یاد بگیرد می‌تواند دویدن، اسکی کردن یا اسکیت سواری را نیز تمرین کند؛ هوش هیجانی هم دقیقا مانند راه رفـــــتن اســت.

51d66659 95c6 449a a92a 4973a66d5771 تمرین هایی برای افزایش هوش هیجانی

هوش هیجانی که به آن EQ یا EI نیز گفته می‌شود درواقع همان مقدار توانایی‌ شما برای اســتفاده از میزان آگاهی احساسی در زندگی روزانه اســت. بدن شما آگاهی احساسی دارد. بنابراین اگر طرز اســتفاده از آن را یاد بگیرید می‌توانید آن را به راحتی در زندگی خود به کار ببرید. متأسفانه آگاهی احساسی نیز مانند راه رفـــــتن در یک مسیر فیزیکی اســت. اگر تابه‌حال راه نرفـــــته باشید پاهایتان بسیار ضعیف بوده و به شما اجازه نمی‌دهد که مسیر طولانی را طی کنید و احتمالا بعد از برداشتن چند قدم زمین خواهید خورد. اگر هیچ کس به شما نگوید که پاهایتان به مرور زمان و با تمرین کردن قوی‌تر خواهد شد فرضتان را بر این خواهید گذاشت که هیچ موقع قادر به راه رفـــــتن نخواهید بود. یکی از چالش‌های تقویت آگاهی احساسی این اســت که شما نمی‌توانید همیشه و در هر زمان نسبت به احساسات خود آگاهی داشته باشید. قسمتی از مغز که اجازه می‌دهد در مورد احساسات خود آگاهی داشته باشید بسیار ضعیف اســت مگر اینکه سعی کنید با تمرین کردن توانایی آن را تقویت کنید.

نگران نباشید؛ شما به مرور زمان در انجام این کار قوی‌تر خواهید شد. قشر جلویی مغز (ACC) بخش خاصی از مغز شما اســت و زمانی مورد اســتفاده قرار می‌گیرد که نسبت به احساساتتان هوشیار بوده و از آن‌ها آگاهی داشته باشید. دانشمندان با بررسی دقیق تصــویر‌های گرفـــــته شده از این قسمت مغز متوجه شده‌اند این لایه به مرور زمان و با اســتفاده‌ی آگاهانه ضخیم خواهد شد. در ادامه به معرفی ۲ تمرینی می‌پردازیم که باعث افزایش آگاهی احساسی شما خواهند شد.

572cdd0c bf04 4b71 8c12 a2f5492344be تمرین هایی برای افزایش هوش هیجانی

۱- توجه کردن

شما چه زمانی متوجه ناراحتی‌تان خواهید شد؟ در همان لحظه؟ چند ساعت بعد از اینکه از زمان ناراحتی‌تان گذشت؟ یا اینکه معمولا چند روز یا چند هفته طول می‌کشد که متوجه شوید چیزی شما را اذیت کرده اســت. توجه کردن یک توانایی اســت که شما می‌توانید آن را به مرور زمان گسترش دهید. افرادی که EQ بالایی دارند در همان لحظه متوجه احساساتشان می‌شوند. آن‌ها همچنین دقیقا می‌دانند که احساساتشان در چه مرحله‌ای قرار دارند و اینکه با کدام عضو بدن آن را احساس می‌کنند و در حال حاضر این احساسات را با چه شخصی در میان می‌گذارند. احتمالا می‌توانید تصور کنید که آگاهی داشتن از این مسائل تا چه اندازه می‌تواند روی واکنش‌های شما منتصــویر شود و عواقب آن را تحت تأثیر قرار دهد.

ce5047e7 7be7 4407 a729 da70f91c8579 تمرین هایی برای افزایش هوش هیجانی

۲- احساس کردن

شما نسبت به دردسرات زندگی خود چه احساسی دارید؟ آیا تظاهر می‌کنید که هیچ احساسی نسبت به آن‌ها ندارید یا سعی می‌کنید احساسات را خود را خفه کنید؟ آیا زمانی که خشمگین هستید احساسات خود را با فریاد زدن ابراز می‌کنید یا زمانی که ناراحت هستید و ترسیده‌اید دچار اختلالات تبدیلی یا هیستری می‌شوید؟ احساس کردن یک توانایی اســت که شما می‌توانید آن را به مرور زمان تقویت کنید.

افرادی که دارای EQ بالا هستند قادرند احساسات خود را برنامه‌ریزی کنند. آن‌ها زمان‌های مشخصی از روز یا هفته را به احساساتشان اختصاص داده و سعی می‌کنند آن‌ها را در دیگر ساعات روز کنار بگذارند. بعضی از مردم برنامه‌ریزی احساسات را زجرکشی برنامه‌ریزی شده می‌نامند و برخی دیگر به آن بهداشت عاطفی می‌گویند. واقعیت این اســت که بدن شما احساسات را برای جلب توجه شما تولید می‌کند و اگر به آن‌ها توجه نکنید به مرور زمان بزرگ و بزرگ‌تر شده تا زمانی که مجبور می‌شوید توجه خودتان را به آن‌ها معطوف کنید.

اگر قصد دارید آگاهی احساسی خود را بالا ببرید بهترین راه این اســت با شخصی که EQ بالایی دارد دائما در ارتباط باشید. بودن در کنار چنین افرادی به شما کمک می‌کند که بدن و مغز خود را در مسیر درست قرار دهید. انسان‌ها تمایل زیادی به تقلید کردن رفـــــتار یکدیگر دارند. ما حتی بدون اینکه خودمان متوجه این قضیه باشیم سعی می‌کنیم شبیه افرادی باشیم که زمان خود را با آن‌ها سپری می‌کنیم.

برای تقویت کردن قشر جلویی مغز یا ACC باید تمرینات لازم را آغاز کنید. دفعه‌ی بعدی که متوجه شدید ناراحت هستید یک دقیقه از زمان خود را به توجه کردن به بدنتان اختصاص دهید. آیا احساس می‌کنید که گرمتان شده و عرق کرده‌اید؟ ببینید کدام عضو بدنتان عرق کرده و آیا در سر یا قفسه‌ی سینه‌تان احساس درد می‌کنید؟ توجه کردن به احساسات بدن یک راه عالی برای تقویت ACC اســت. تنها کافی اســت که به بدن خود توجه کنید. هرچقدر بیشتر این کار را انجام دهید خودتان متوجه می‌شوید که قشر جلویی مغزتان قوی‌تر شده اســت. در نتیجه احساسات خود را زودتر تشخیص خواهید داد و مقدار هوش هیجانی‌تان نیز بالاتر خواهد رفـــــت.

جدیدترین و داغترین مطالب دنیای جالب تکنولوؤی ها در سایت توما
مطالب گوناگون از از اخبار دنیای وب و تکنولوژی

نوشته تمرین هایی برای افزایش هوش هیجانی اولین بار در مجله آنلاین میهنی ها. پدیدار شد.