ایمپلنت‌های دندانی جایگزینی برای بریج و پروتز

علیرغم پیشرفت در مراقبت‌های دندانی، افراد زیادی از خرابی و از دست دادن دندان رنج می‌برند.  بیشتر این از دست دادن دندان‌ها، به دلیل پوسیدگی دندان، بیماری پریودنتال یا آسیب به آنهاست. برای سال‌ها، تنها گزینه‌های درمانی موجود برای افرادی که دندان‌های از دست رفته داشتند، بریج و پروتز بود. اما امروزه ایمپلنت‌های دندانی در دسترس هستند.


 


ایمپلنت‌های دندانی چیست؟


ایمپلنت دندان ریشه‌های جایگزین دندان هستند. ایمپلنت‌ها پایه‌ای قوی برای دندان‌های جایگزین ثابت (دائمی) یا متحرکی که مطابق با دندان‌های طبیعی شما ساخته شده‌اند، فراهم می‌کند.


 


مزایای ایمپلنت دندان چیست؟


ایمپلنت دندان مزایای زیادی دارد، از جمله:


ظاهر بهبود یافته: ایمپلنت‌های دندانی شبیه دندان‌های خودتان است و چون برای ترکیب شدن با استخوان طراحی شده‌اند، دائمی می‌شوند.


صحبت کردن بهبود یافته: با استفاده از پروتزهای نامناسب، دندان‌ها ممکن است در داخل دهان بلغزند و باعث زمزمه کردن یا بد ادا کردن کلماتتان شوند. ایمپلنت‌های دندانی به شما این امکان را می‌دهند که بدون نگرانی از لیز خوردن دندان‌ها صحبت کنید.



راحتی بهبود یافته: از آنجایی که ایمپلنت بخشی از شما می‌شود، ناراحتی دندان‌های مصنوعی متحرک را از بین می‌برد.


غذا خوردن راحت‌تر: دندان مصنوعی می‌تواند جویدن را دشوار کند. ایمپلنت‌های دندانی مانند دندان‌های شما عمل می‌کنند و به شما این امکان را می‌دهند که غذاهای مورد علاقه خود را با اطمینان و بدون درد بخورید.


بهبود عزت نفس: ایمپلنت‌های دندانی می‌توانند لبخند را به شما برگردانند و به شما کمک کنند احساس بهتری نسبت به خود داشته باشید.


بهبود سلامت دهان و دندان: ایمپلنت‌های دندانی مانند بریج‌های تکیه گاه دندان نیازی به کاهش دندان‌های دیگر ندارند. از آنجایی که دندان‌های مجاور برای حمایت از ایمپلنت تغییر نمی‌یابند، تعداد بیشتری از دندان‌های شما دست نخورده باقی می‌مانند و در طولانی‌مدت سلامت دهان را بهبود می‌بخشند. ایمپلنت‌های فردی نیز دسترسی آسان‌تر بین دندان‌ها را امکان‌پذیر می‌کنند و بهداشت دهان و دندان را بهبود می‌بخشند.


ماندگاری: ایمپلنت‌ها بسیار بادوام هستند و سال‌ها دوام خواهند داشت. با مراقبت خوب، بسیاری از ایمپلنت‌ها مادام‌العمر دوام می‌آورند.


راحتی: پروتزهای متحرک اذیت‌کننده هستند. ایمپلنت‌های دندان ناراحتی در آوردن دندان مصنوعی و همچنین نیاز به چسب‌های نامرتب را برای نگه داشتن آنها در جای خود برطرف می‌کند.


کاشت دندان چقدر موفقیت آمیز است؟


میزان موفقیت ایمپلنت‌های دندانی به محل قرارگیری ایمپلنت در فک بستگی دارد، اما به طور کلی، ایمپلنت‌های دندانی تا ۹۸ درصد موفقیت آمیز هستند. با مراقبت مناسب، ایمپلنت‌ها می‌توانند مادام‌العمر دوام بیاورند.


چه کسی می تواند کاشت ایمپلنت دندان را انجام دهد؟


در بیشتر موارد، هر فردی که به اندازه کافی سالم باشد تا تحت عمل جراحی معمولی کشیدن دندان یا جراحی دهان قرار گیرد، می‌تواند برای ایمپلنت دندان اقدام کند. بیماران باید لثه‌های سالم و استخوان کافی برای نگه داشتن ایمپلنت داشته باشند. آنها همچنین باید به بهداشت دهان و دندان و معاینه منظم دندانپزشکی متعهد باشند. افراد سیگاری شدید، افرادی که از اختلالات مزمن کنترل نشده رنج می‌برند، مانند دیابت یا بیماری قلبی، یا بیمارانی که پرتودرمانی در ناحیه سر/گردن داشته‌اند، باید به صورت فردی مورد ارزیابی قرار گیرند. اگر به فکر کاشت ایمپلنت هستید، با دندانپزشک خود صحبت کنید تا ببینید آیا برای شما مناسب است یا خیر.


آیا بیمه هزینه کاشت دندان را پوشش می‌دهد؟


به طور کلی ایمپلنت‌های دندانی در حال حاضر تحت پوشش بیمه دندانپزشکی نیستند. بسته به طرح بیمه و/یا علت از دست دادن دندان، پوشش تحت طرح پزشکی شما ممکن است امکان پذیر باشد. سوالات دقیق در مورد نیازهای فردی شما و نحوه ارتباط آنها با بیمه باید با دندانپزشک و ارائه دهنده بیمه شما در میان گذاشته شود.

منبع خبر :